Het bijhouden van nieuwe handige functies in Office programma’s, zoals Outlook en Word, lijkt een hele kunst. Tijdens trainingen op het vlak van digivaardigheden merk ik regelmatig dat al lang bestaande functies geen gemeengoed zijn in het dagelijkse werk. Microsoft heeft het voor Office 365 gebruikers makkelijk gemaakt door de optie ‘binnenkort beschikbaar’ te integreren in zijn programma’s, waardoor je kennis kunt maken met nieuwe functies. Op deze manier ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Binnenkort in Outlook
Op dit moment werkt Microsoft aan spannende veranderingen in de gebruikerservaring van Outlook. Deze updates brengen nieuwe ontwerpen en een vereenvoudigde interface om met e-mail te werken. Zo komt er een nieuw, meer eenvoudig en gestroomlijnd, menulint. Het huidige menulint laat erg veel opties zien, waardoor een groot deel van je beeldscherm in beslag wordt genomen. In het nieuwe lint zie je alleen de belangrijkste en meest gebruikte opdrachten en functies. Microsoft toont straks standaard het vereenvoudigde lint, waarbij je zelf de keuze hebt om het uitgebreide lint weer te geven via het pijltje helemaal rechts. In de huidige versie kan het zijn dat je het menulint ‘kwijt’ bent, omdat je het per ongeluk hebt uitgezet. Je hebt straks ook de mogelijkheid om het lint persoonlijk te maken door opdrachten aan of uit te zetten. Dit doe je door op de opdracht te klikken of via de rechter muisknop.
Mocht je veel gebruikmaken van Outlook online: het programma begint steeds meer te lijken op de desktop versie. Hierdoor heb je als gebruiker minder een totaal andere visuele beleving dan nu het geval is.
Aanpassingen in je berichtenoverzicht
Andere kleinere aanpassingen vind je terug in je berichtenoverzicht. Namen zijn bijvoorbeeld vet gemaakt en gevlagde berichten krijgen een lichtgele achtergrondkleur.
Binnenkort in Word
Het vereenvoudigde lint is straks nog niet terug te vinden in Word, helaas. Wel komt er een nieuw cool hulpprogramma beschikbaar in Word: Microsoft Search!
Helemaal bovenin je scherm verschijnt een zoekbalk, waarin Microsoft Search is geïntegreerd. Hiermee kun je informatie uit gedeelde bestanden in je organisatie op een zoekterm vinden en in je huidige bestand integreren. Het maakt dan niet uit of het om een PowerPoint presentatie gaat of een Excel bestand. Overigens is deze functie alleen beschikbaar voor business-licenties. En alleen bestanden waarvoor je gemachtigd bent, zie je in de zoekresultaten.
Ook kun je snel een opdracht/functie vinden. Typ bijvoorbeeld ‘klembord’ in de zoekbalk en je vindt direct de functie in de zoekresultaten. Hoef je niet meer te zoeken waar die ook alweer zat.
En met één keer klikken in de zoekbalk vind je direct onlangs gebruikte opdrachten terug, maar ook aanbevolen functies en personen.
Microsoft lijkt met deze nieuwe functies haar offline en online programma’s steeds meer te integreren, net als de samenwerking tussen verschillende programma’s in Office 365 zelf.
Wil je meer weten over deze handige nieuwe functies in Office of verder praten? Neem dan contact op met Sanneke Kats.