3 manieren die je als organisatie helpen met AI om te gaan
Er zijn weinig technologische ontwikkelingen die geen raakvlak hebben met AI. Je komt het overal tegen. Van nieuwe functies op je telefoon tot aan een nieuwe Coca-Cola smaak die door AI gemaakt is. Ook op de werkvloer krijgt AI steeds meer invloed. Deze AI-vloedgolf kan ons veel opleveren. Het kan ons helpen versnellen op het gebied van creativiteit, productiviteit en vaardigheid in ons werk. Maar als organisaties dienen we wel stappen te nemen om AI ready te worden. Anders worden we overspoeld door een vloedgolf van AI-tools.
Waar bedrijven op IT-gebied al kunnen worstelen met ‘Schaduw IT’, zoals het gebruik van WhatsApp of WeTransfer, is de toestroom van AI-tools een nieuw front om op te letten. Populaire tools als ChatGPT, Google Bard en Midjourney zijn op dit moment grote spelers maar het grote aantal concurrenten zit niet stil. Door je organisatie AI ready te maken zorg je dat collega’s werken met de juiste AI-tools.
Drie stappen die je kan nemen om niet overspoeld te worden maar juist te surfen op de AI-vloedgolf:
- bewustwording rondom AI
- werkafspraken rondom AI
- de juiste AI-tools beschikbaar maken
focus op bewustwording van de impact van AI
Uit de vloedgolf van AI-tools is het zo makkelijk om een tool te vinden en te gebruiken. Echter is het belangrijk om na te denken over de impact die het kan hebben op de gegevens die gebruikt worden. Een prompt die bijvoorbeeld aan ChatGPT (en/of andere AI-tools) wordt gegeven, wordt ook gebuikt om het onderliggende taalmodel te trainen. Dus de informatie die jij geeft aan de tool wordt in een bepaalde mate ook daar opgeslagen. Voor veel bedrijven een reden om AI-gebruik te beperken/ontmoedigen/uit te stellen.
Bewust worden van wat AI-tools doen met (bedrijfs-)gegevens is de eerste ‘frontlinie’ voor bedrijven maar ook voor de collega zelf. Uiteraard is het belangrijk voor het bedrijf dat iedereen zich bewust is van de mogelijk risico’s. Maar aangezien AI-tools ook privé vaker gebruikt worden is deze bewustwording een vaardigheid die ook buiten de werkvloer waarde oplevert voor de collega’s.
maak afspraken over hoe AI gebruikt kan worden
Het gebruik van AI-tools wordt dus steeds toegankelijker. Daardoor kan je content die gegenereerd wordt door AI vaker tegenkomen. Nu hoeft dit per definitie niet direct een probleem te zijn. Het is echter wel belangrijk om afspraken te maken over hoe we de kwaliteit van de content kunnen borgen. Een bijkomstigheid is ook dat AI gegenereerde content vaak ook de identiteit of intonatie van het bedrijf mist. Hoewel de tekst bijvoorbeeld helemaal klopt, voelt het wel alsof het niet geschreven is door een collega.
Bij work21 helpen wij bedrijven bij het maken van werkafspraken, handvatten voor bedrijven op het gebied van samenwerken, communiceren en kennisdelen. Het werken met AI-tools kan hier ook een onderdeel van zijn. Zo kan iedereen binnen de organisatie afgestemd met AI-tools werken. Een voorbeeld van zo’n werkafspraak kan bijvoorbeeld zijn: “Als een bestand AI gegenereerde content bevat dan moet dit expliciet gemeld worden in dat bestand”.
stuur naar beheersbare AI door de juiste tools beschikbaar te maken
Met de juiste techniek is het prima mogelijk om te surfen op de AI-vloedgolf. Belangrijk is om als bedrijf geïnformeerd te zijn over de behoeftes van de collega’s. Vervolgens kan er gezocht worden naar de juiste tool voor het specifieke doel. En in veel gevallen is de juiste tool al beschikbaar binnen de organisatie. Zo heb je met de meeste gangbare Microsoft 365 licenties toegang tot Copilot (niet te verwarren met Copilot for Microsoft 365). Deze Copilot zit ingebouwd in de Edge browser (en wordt ook geïntegreerd in Windows 11). Copilot draait op dezelfde ‘motor’ als ChatGPT maar heeft als groot voordeel dat jouw prompts niet worden bewaard. Je hebt dus wel alle voordeel van de Copilot AI tool zonder de eventuele kwetsbaarheden.
Bij het beperken van ‘schaduw IT’ is het belangrijk om een goed alternatief aan te bieden. Hierbij gaat het ook om technologie maar zeker ook om de mensen en organisatie die ermee samenwerken.
leren surfen
De AI-vloedgolf is heel groot en gaat heel snel. Het kan lastig zijn om deze unieke situatie te beheersen, de geest is al uit de fles. Wij helpen je graag na te denken over hoe je onder andere deze bovenstaande 3 stappen kan zetten binnen jouw organisatie. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je gaat surfen op de AI-vloedgolf. Neem gerust contact met ons op voor een gesprek, we zijn benieuwd naar jouw verhaal.
verder praten of meer weten?
Wil je meer weten over hoe work21 jouw organisatie kan ondersteunen? Of gewoon reageren, een vraag stellen of een keer sparren over dit onderwerp? Neem contact op met Mitch Doornweerd. Of lees een van onze andere blogs over uitdagingen en kansen van AI voor het onderwijs. Voor je dagelijkse dosis praktische tips volg je natuurlijk work21 op LinkedIn.
P.s. Deze blog is geschreven zonder enige input van AI. Op de spelling en grammatica controle na, die was hard nodig 😉.