Het is dinsdagochtend 24 juli 7.00 en ik ben bezig met mijn ochtendritueel. De televisie staat op de achtergrond aan, afgestemd op Nederland 1: het NOS Journaal. Dionne Stax somt de hoogtepunten van deze morgen op. Dit bulletin bevat, door de warmte die al tijden aanhoudt, met name nieuws over de weersomstandigheden. Er is echter een ander onderwerp dat mijn aandacht trekt: in het onderwijs gaan steeds mensen overwerken. Ik stop waar ik mee bezig ben, zodat ik het nieuws aandachtig tot mij kan nemen. Dionne vertelt dat dit niet alleen in het onderwijs het geval is, maar dat ook meer dan de helft van de managers regelmatig overwerkt. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Nieuwsgierig als ik ben, ben ik opzoek gegaan naar het rapport. Eén van de conclusies die getrokken wordt triggert mij om dit stuk te schrijven: ‘Een derde van de werknemers werkt nooit over’. Dit houdt dus in dat 66,7% van de werknemers wél overwerkt en zelfs 29,4% doet dit regelmatig (regelmatig is 6 uur per week). Wat mij verbaast is dat er in het rapport geen link wordt gelegd naar stress en burn-out. Ik durf namelijk wel te stellen dat overwerk en dus een disbalans tussen werk en privé een rol speelt bij stress en burn-out. Want wanneer vind je dan je tijd om te ontspannen en los te komen van je werk?
Overwerken wordt steeds verleidelijker
Het is overigens ook niet gek dat het overwerken de laatste jaren is toegenomen. Door de komst van smartphones, laptops, flexwerken, tijd plaats en apparaat onafhankelijk werken, enzovoorts is het ons allemaal een stuk makkelijker gemaakt. Ga maar eens bij jezelf na. Je komt thuis na een dag werken, zit op de bank en je krijgt een notificatie op je werktelefoon. Je kijkt toch even, je ziet een mail binnen komen waar wat druk achter staat en voor je het weet heb je de laptop open om met die mail aan de slag te gaan. Of je hebt een hele dag meetings gehad en aan het eind van de dag open je je mailbox die inmiddels is ontploft. Om ervoor te zorgen dat je de volgende dag niet met een achterstand begint werk je je e-mails toch nog even een aantal uurtjes, buiten werktijd, weg.
Efficiënter werken en tijd besparen
Maar is al dat overwerken nu wel écht nodig? Besteden we niet te veel tijd aan activiteiten die wij beter of slimmer in kunnen richten? Is het nodig om tijd te verspillen aan een ontplofte mailbox met e-mails waar je al dan niet iets mee moet? Of kun je informatie ook op een andere efficiëntere manier met elkaar delen? Moet je wel een uur in de auto zitten naar een meeting van 1,5 uur of kan je ook op een slimmere manier vergaderen? Heb je er wel eens bij stil gestaan hoeveel tijd het oplevert als je je notulen meteen digitaal maakt, in plaats van overtypen van papier?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook jarenlang een handje van heb gehad om structureel over te werken en mij schuldig heb gemaakt aan de hierboven genoemde punten. Maar sinds ik werkzaam ben bij work21 ben ik ervan overtuigd dat veel van mijn overuren mij bespaard hadden kunnen blijven als ik mijn werk anders had ingericht. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor veel anderen. Hoe, vraag je je vast af? De oplossing is door slimmer én efficiënter (samen) te werken, door goede werkafspraken met elkaar te maken en daarbij de technologie op de juiste manier in te zetten. Met als belangrijkste doel je werk zo in te richten dat je je kunt focussen op zaken die er écht toe doen. Werkzaamheden die bijdragen aan jouw werkgeluk. En door de tijd die je overhoudt kan het zo maar zijn dat er een betere werk en privé balans ontstaat.
En nee, ik pretendeer zeker niet dat overwerken helemaal te voorkomen is, want soms zijn er momenten dat er meer druk op de ketel staat. Maar ik durf wel te zeggen dat als wij allen eens kritisch kijken naar onze manier van werken en daarin een stap vooruitzetten, we een heel eind kunnen komen.
Wil je reageren, een vraag stellen of een keer sparren over hoe je slimmer en efficiënter (samen)werkt, goede werkafspraken maakt en daarbij de technologie optimaal inzet? Neem dan contact op met ons.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/30/meer-dan-de-helft-van-de-managers-werkt-regelmatig-over