Wil jij aan de slag met gedragsverandering binnen je organisatie? Maak het gewenste gedrag dan zo makkelijk mogelijk. Want als het op gedragsverandering aankomt is het gedrag kunnen vertonen belangrijker dan gedrag willen vertonen.
Je hoeft dus helemaal niet heel gemotiveerd te zijn om ander gedrag te vertonen. Wat belangrijker is, is dat je ervoor zorgt dat dit als vanzelf gaat. Als mens doen we namelijk veel dingen zonder er echt bij na te denken. Daniel Kahneman legt je hier uit hoe dat werkt.
In deze blog een aantal “knoppen” waar je aan kunt draaien om te komen tot gewenst gedrag. Hiermee maak je gedragsverandering zo gemakkelijk mogelijk: rol die rode loper maar uit dus!!
de kracht van de eenvoud
Denk aan: KISS – Keep It Super Simpel. Verwijder drempels door eens kritisch te kijken naar je proces. Kun je stappen verminderen, het aantal kliks reduceren of opgelegde hobbels weghalen? Als iets te veel moeite kost, geven mensen het op of gaan op zoek naar olifantenpaadjes (de kortste route). Denk aan “ik download dat document wel even naar mijn eigen OneDrive”, “ik mail het wel even naar mijn privé mailadres” of “ik schrijf m’n wachtwoord wel even op een Post-it”.
rol die rode loper uit voor gedragsverandering
Maak het medewerkers dus zo gemakkelijk mogelijk om het gewenste gedrag te vertonen. Hoe kun je medewerkers daarbij helpen? Welke service kun je bieden of toevoegen? Zijn er processtappen die je kunt automatiseren of zelfs weg kan nemen? Kun je inhaken op vaste stappen en patronen? Zijn er andere manieren waarop je ondersteuning kunt bieden?
Een mooi voorbeeld hiervan is een onderzoek van het Het Behavioural Insights Team van de Engelse overheid. Er was een subsidieregeling voor het isoleren van huizen in Engeland. Deze regeling werd echter maar weinig afgenomen. Totdat er na onderzoek een opruimservice aan werd toegevoegd. Het opruimen en afvoeren van de rommel op zolder bleek voor mensen namelijk een drempel om het dak te laten isoleren. Door het wegnemen van het “gedoe” werd de regeling voor dakisolatie vele malen beter benut. Zelfs als het daadwerkelijke subsidiebedrag voor het isoleren minder werd!
kleine stappen
Breek de verandering op in kleine stappen. Klein beginnen kan een krachtig middel zijn om verandering te brengen. Als iets moeilijk is om te doen, raak je je motivatie snel kwijt. Terwijl starten met iets simpels gemakkelijker vol te houden is terwijl je toch al werkt aan nieuwe gewoontes. Kleine stappen (Tiny Habits, BJ Fogg) vergroot de kans op succeservaringen. Daarmee groeit ons zelfvertrouwen en dat motiveert om vol te houden! (zie bijvoorbeeld ook dit voorbeeld: Word ook fit op jouw manier | fitopjouwmanier.nl).
Of wil je bijvoorbeeld zorgen voor meer verbinding in je Microsoft Teams omgeving? Dan zijn open communicatie en transparant werken belangrijke onderdelen. Dat klinkt als een enorme verandering, maar het kan in kleine stappen. Zet je agenda open voor collega’s, maak inzichtelijk wie wanneer op welke locatie werkt of sla (concept) documenten op op een gezamenlijk opslag plek.
gemakkelijke taal
Makkelijke taal zorgt ervoor dat iedereen begrijpt wat er van hem of haar verwacht wordt. Dat maakt veranderen makkelijker. Want als je begrijpt wat je moet doen, ben je eerder geneigd dit ook echt te doen. Zo simpel is het. Schrijf geen lange of ingewikkelde zinnen. Maar wees duidelijk en kort. Het is niet voor niets dat politici die makkelijke taal gebruiken, veel stemmen naar zich toetrekken: ze gebruiken woorden die begrepen worden.
Als je begrijpt wat je leest, begrijp je beter waarom het belangrijk is. Dat draagt bij aan je motivatie om actie te ondernemen. En laten we eerlijk zijn: wie leest er nou graag een tekst waarbij je drie keer dezelfde zin moet lezen voordat je het snapt? Niemand toch?
wat is gemakkelijke taal?
De rijksoverheid gebruikt voor gemakkelijke taal de norm B1 taalniveau. Dit wordt door de meeste mensen goed begrepen. Wil je weten of een woord past dit niveau? Toets het op www.ishetb1.nl. Teksten die zijn geschreven op B1 niveau kun je herkennen aan:
- duidelijke titel en tussenkoppen
- actieve schrijfstijl met voorbeelden
- eenvoudige woorden die iedereen kent
- korte en duidelijke zinnen
conclusie
Als je wilt dat mensen iets anders gaan doen, communiceer dan in makkelijk te begrijpen taal en bedenk zoveel mogelijk manieren waarop je het gedrag kan ondersteunen of in kleine stappen mogelijk kan maken. Experimenteer en pas aan waar nodig.
Tot slot zijn er ook situaties waarin je je af kunt vragen of je aan de slag moet met het veranderen van gedrag. Als je de uitdaging weg kunt nemen, doe dat dan. Zet bijvoorbeeld een dranger op de deur zodat deze automatisch dicht gaat. Dan hoef je niet meer de hele dag te roepen “DEUR DICHT”.
Meer weten over gedragsverandering? Of benieuwd naar welke rode lopers jouw organisatie verder kunnen helpen? Stuur dan een berichtje naar mij, Marieke Kuijf, dan neem ik contact met je op.