Ik zal maar gelijk even kleur bekennen… Ik kan het soms toch niet meer bijhouden. En voor een nerd als ik klinkt dat toch best gek… Het geeft toch wel een beetje stress, maar het is echt zo. De technologische vooruitgang gaat zo ontzettend snel. Niet alleen in huis-tuin-keuken-gebruik, maar ook in de zakelijke omgeving!
Eerder schreef ik al over hoe organisaties mee moeten gaan met hun tijd.
Wat me enorm fascineert is hoe mensen reageren op al die nieuwigheid, de grote veranderingen, en ook vooral hoe (sociale) media daar ook een grote rol in speelt. We worden constant overladen met informatie via de media. Wat je thuis op televisie kijkt, wat voor nieuws je leest… tot het vastzitten in je bubbel van de welberuchte algoritmes. Het doet iets met je perceptie van de wereld en ook hoe je omgaat met veranderingen.
’the fear of the unknown’
En dat neem je dus ook mee naar je werk. Door wat je in de media oppikt, kan een beeld ontstaan dat al die nieuwe ontwikkelingen zorgen voor onzekerheid. Denk aan negatief nieuws over datalekken, verschuiving van taken door nog meer automatisering of het zoveelste misbruik van techniek. Het werkt angst behoorlijk in de hand. Als een organisatie dan een nieuwe digitale tool introduceert, kan er bij haar medewerkers door de negatieve associaties dus best wat weerstand optreden.
bewust positief sturen
Bedrijven weten als geen ander ook de positieve lading in te zetten. Door de mediakanalen te overspoelen met positieve communicatie, reviews en ervaringen kan het beeld in de media van een product compleet veranderen. Zie daar ook: de influencer. Die zijn er in alle soorten en maten, maar het inzetten van een rolmodel kan natuurlijk ontzettend handig zijn om adoptie een vliegende start te geven. Dit is een industrie op zichzelf geworden.
Verandering en dus weerstand zijn de orde van de dag… En daar zul je zorgvuldig aandacht aan moeten besteden.
het komt wel goed
Ontzorgen is de missie! Waar je zeker aan moet denken als je aan de vooravond staat om nieuwe techniek te introduceren op de werkvloer:
- Wees zelf ook jullie eigen influencer. Zo’n verandering laat je niet even doen; je hebt altijd invloed. Trek die kar!
- Continu communiceren. Blijf dat doen gedurende het gehele verandertraject (en daarna). Over het veranderverhaal van de grote W’s, maar ook gewoon over voortgang, tegenslagen en natuurlijk de successen!
- Inspireer; geef die demo! Richt een demoruimte in, laat het mensen zien, voelen, ruiken!
- Educatie voor ieder wat wils. Jij en ik hebben ieder verschillende behoeften als het gaat om hoe je leert. Faciliteer dat!
- Interactieve training. Ja die verliezen we nog wel eens uit het oog. Maar de hands-on praktijktraining biedt een veilige omgeving om het maar eens even uit te proberen en op die manier vertrouwt te raken. En soms moet je die 1-op-1 gewoon even doen…
Kortom, de media hebben continu invloed op hoe beslissingen in je brein worden gemaakt. Hoe men naar de wereld kijkt en dus ook hoe men veranderingen tegemoet gaat. Als organisatie moet je dat goed beseffen en pro-actief behandelen. Wees zorgvuldig door de mensen om je heen te voorzien van de juiste (echte!) informatie op een positieve en begrijpelijke wijze. Geef ruimte om vertrouwd te raken met al die nieuwigheid.
Geef mij nu je angst… ik geef je er hoop voor terug! 😏
Wil je meer weten of verder praten? Neem dan contact op met mij, Mark van der Stelt.