
Druk zijn is voor sukkels – dat maakt bedrijfspsycholoog Tony Crabbe overduidelijk in zijn boek ‘Nooit meer te druk’. Dit boek, dat ik tussen kerst en oud en nieuw las op het Kaapverdische eiland Sal, beschrijft hoe waardeloos het is om druk te zijn. Druk zijn is niet meer van deze tijd.
Vanuit work21 beseffen we allang dat werken in de 21e eeuw veel meer uitdagingen kent dan alleen het omgaan met nieuwe technologie en time management. Het nieuwe werken (HNW), waarbij technische ontwikkelingen nog de leidraad vormen voor een betere kennisorganisatie, is eigenlijk alweer het oude werken. Werken in de 21e eeuw gaat veel meer om het aanpassen in onze razendsnel veranderende wereld. De kracht van jou als persoon staat hierin centraal! Hoe onderscheid jij je van de rest? Kennis is overal beschikbaar en groeit, via het internet, in een ongekend hoog tempo. Maar hoe zet jij deze kennis in? Hoe zorg je ervoor dat je het verschil maakt?
van timemanagement naar aandachtsmanagement
Laten we voorop stellen dat dit niet begint door harder te werken en nog drukker te zijn. “Work smarter, not harder”. Tony Crabbe geeft in dit opzicht aan dat tijdmanagement geen enkel nut heeft. “Het inzetten op het managen van onze tijd heeft een drietrapseffect: we worden efficiënter, waardoor we meer werk verzetten, waardoor we het nog drukker krijgen”. Druk zijn is de makkelijke keuze. Het is namelijk veel makkelijker om ‘ja’ te zeggen, druk te zijn via je mail en agenda en te antwoorden “Ja druk druk hè” als iemand vraagt hoe het met je gaat. Veel nuttiger, maar ook veel lastiger is aandachtsmanagement. Kies een paar uitdagingen, taken en projecten uit en focus je hierop. Slik de kikker: begin elke dag met een uur zonder e-mail en focus je op je grootste/moeilijkste project. Aandachtsmanagement is ook “Nee” zeggen. Laat eventueel je baas kiezen: project X goed doen en op tijd af hebben, of die ene taak erbij nemen waardoor project X óf afgeraffeld wordt óf langer duurt. Maak bewuste keuzes en leer door experimenteren. Als het een dag of een uur niet lukt, dan zijn er nog genoeg uren of dagen over.
Het boek is een echte aanrader voor iedereen die een frisse en confronterende kijk op “druk zijn” kan gebruiken. Voor medewerkers met teveel e-mail, maar ook voor directeuren en managers van bedrijven die de focus voor hun organisatie zoeken. Maak het verschil en gebruik je aandacht zorgvuldig. Onderscheid je van de rest door te experimenteren en te besluiten niet meer druk te zijn. Je houding bepaalt of de 21e eeuw de tijd wordt van ongekende drukte of ongekende mogelijkheden. Liggend op het strand met het boek in de hand besluit ik mijn houding te veranderen en mijn focus te managen. Het boek, waarin het laatste deel nog ongelezen is, leg ik gauw weg. De focus van de vakantie ligt op ontspanning en rust: laten we maar gelijk beginnen met die goede voornemens!