Alweer enige tijd geleden heb ik De plakfactor van Dan & Chip Heath in (bijna) één ruk uitgelezen. Sindsdien heb ik er veel plezier van gehad. Niet alleen vanwege de — soms bizarre — verhalen die ter illustratie worden aangehaald, maar vooral omdat je direct aan de slag kunt met wat je leest. Succes verzekerd!
Het is de afkorting SUCCES, die je kunt gebruiken om de plak-factor van alles wat je deelt te vergroten. De plakfactor? Ja, daar draait het om in dit boek, dat ingaat op de vraag waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet.
Dan & Chip kwamen tot een zestal principes die kenmerkend zijn voor ideeën die blijven hangen. De eerste letters van deze zes principes vormen samen het woord SUCCES.
– Simple – Eenvoudig: zoek de kern;
– Unexpected – Onverwacht: met verrassing trek je aandacht;
– Concrete – Concreet: door abstractie is een idee moeilijker te begrijpen;
– Credible – Geloofwaardig: laat autoriteiten en feiten je idee onderbouwen;
–Emotional – Met gevoel: appelleer aan eigen belang en identiteit;
– Story – Met een verhaal: inspireer met een mooi verhaal.
Het boek bevat enorm veel voorbeelden om de principes te illustreren. Wist je bijvoorbeeld hoe slecht popcorn voor je is? En ken je het verhaal van de man die na een paar gezellige drankjes in een bar wakker wordt in een hotelkamer in een bad met ijs? De plakfactor leest — mede daardoor — lekker weg. Eigenlijk kun je er na hoofdstuk 1 direct mee aan de slag.
Wat het mij heeft gebracht?
Ten eerste herken ik mijn valkuilen eerder, zoals die van de ‘Vloek van Kennis’. De vloek van de kennis wordt gepresenteerd in het kader van het principe Eenvoudig – zoek de kern.
Misschien herken jij het ook: wanneer je veel van een onderwerp afweet, overweldig je anderen al snel met teveel kennis. Hiermee bereik je vaak het tegenovergestelde van wat je beoogt: je boodschap (of in elk geval de kern ervan) overbrengen. Houd het simpel!
Nu ik me daarvan bewust ben, kan ik er iets aan doen:
– Ik hoef een team de structuur van SharePoint niet uit te leggen om ze te leren hoe ze bestanden online kunnen delen.
– En bij een intakegesprek hoef ik niet tot in detail uit te leggen hoe ik deze opdracht zou aanvliegen om duidelijk te maken dat ik de aangewezen persoon ben om hem uit te voeren.Als ik maar zorg dat ik blijf plakken…..
Uitgangspunt
Daarnaast gebruik ik SUCCES steeds meer als uitgangspunt voor presentaties en trainingen. Bij de voorbereidingen kun je je verhaal checken: zit alles er in? En wanneer het een keer minder lekker loopt, helpt het me ook om achteraf te reflecteren: had het concreter gekund, had ik de ‘what’s in it for me?’-kaart beter kunnen uitspelen, of was het allemaal net iets te voorspelbaar?
Tenslotte zet dit boek me aan mijn creativiteit te gebruiken om de zes aspecten van de plakfactor in te zetten bij wat ik graag doe: vertellen, voordoen en verleiden. En daar komt de factor Emotie om de hoek kijken.
Wil je meer weten? Bijvoorbeeld hoe het afliep met de man in het ijsbad, of hoe dat nou zit met die popcorn?