Bij veel verandertrajecten hoor ik de tegenwerping “veranderen, we hebben het te druk!”. Dan spookt dat beeld van die Neanderthalers en hun kar met vierkante wielen door mijn hoofd. Waarom staan ze niet even stil om ronde wielen onder hun kar te schroeven?
Ja, waarom niet?
Sta er eens even bij stil dat mogelijk:
- de vierkante kartrekkers niet weten dat ronde wielen sneller draaien?
- de vierkante kartrekkers nog nooit ronde wielen gezien hebben?
- de vierkante kartrekkers zelf eigenlijk niet met je willen praten… jij, met je rare wielen…
- de baas van de vierkante kartrekkers net heeft gezegd om nooit met het “ronde wielen-volk” te praten
Kortom, er kan heel wat meer achter de uitspraak “te druk” zitten.
wat kun je er dan aan doen?
Het lijken open deuren, maar gebruik onderstaand lijstje eens bij je eigen verandering:
Heb je al toegang tot deze collega’s? Soms moet je nu eenmaal langs de leidinggevende om gehoord te worden. Onderschat de invloed van de chef niet!
Heb je jouw verandering wel praktisch uitgelegd, in begrijpelijke termen voor onze kartrekkers? Het gaat niet om een rond wiel, het gaat om minder moeite doen om de lading te verplaatsen.
Mogen ze jouw kar eens proberen? Heb je al andere kartrekkers zo gek gekregen om die maffe wielen onder de kar te schroeven?
een pitstop?
Om deze reden noemen we de interventies in onze veranderaanpak ook wel eens een “pitstop”, met de voorbereiding met de leidinggevende, mooie voorbeelden en een praktische uitleg heb je veel meer kans om de operationele kar even te laten stoppen. En dat niet 1 keer, maar ook in de toekomst. Zo organiseren je kartrekkers binnenkort zelf hun eigen pitstops: verander-DNA in elke organisatie!
Wil je meer weten over het praktisch maken van veranderingen? Luister dan ook naar de Beeckestijn Business School podcast waar ik meer voorbeelden geef: Verandermanagement – Beeckestijn Knowledge Hub.
Eerder schreef ik ook over weerstand en verandervermogen in dit blog.