“Organisaties zijn niet in staat mee te gaan met de tijd”
Zo, ik heb het gezegd. Lekker ongefundeerd, puur op ervaring en gevoel. Onzin? Of open deur?
In een heerlijk filosofisch dinsdagochtendbelletje met mijn collega kwamen we op de vraag: Zijn organisaties wel in staat om alle huidige, ontzettende snelle, technologische ontwikkelingen bij te houden? Steeds minder denk ik… en wellicht sommige in het geheel niet. Technologie gaat echt heel hard. En nu weet ik wel, door vooruitgang houden dingen ook op te bestaan. Maar toch… Het gaat momenteel echt hard. Wendbare organisaties gaan mee met de tijd.
“Och jongen, ik was al blij als ik die offerte in de fax kreeg gefrommeld. Al die gekke apparaten tegenwoordig, ik volg dat allemaal niet zo hoor.”
Nou, toen ik begon met werken (jawel), was de fax nog een begrip. Stukken werden op de computer gemaakt, vervolgens geprint, getekend en gefaxt. En dat is echt nog geen twintig jaar geleden. Inmiddels vertik ik het om het hele document te mailen en stuur gewoon “even een linkie”. Trouwens, mailen is ook niet meer van deze tijd.
Ik geloof dat ik (nog enigszins) in staat ben het redelijk bij te houden. Voor nu. Maar wat als je als organisatie je processen zo netjes hebt ingericht, geborgd, vastgelegd, dichtgetimmerd en met de beste kennis van toen hebt geautomatiseerd? Kun je dan snel schakelen en aan de slag met digitalisering, hybride werken, data gedreven werken, werken in de cloud, werken met grote tech-giganten die alleen maar doorontwikkelen, werken in een wereld met kunstmatige intelligentie, werken in die grote boze wereld waarin je niet meer weet wat echt of nep is?…En kun je werken met mensen die al het voorgenoemde bijna als arbeidsvoorwaarden hebben?
Oh, en dat zijn allemaal dingen die vandaag op je pad komen. We hebben nog geen idee wat morgen ons brengt. Dat klinkt allemaal dramatisch, en soms is het dat ook . Je kunt er knappe hoofdpijn van krijgen. Maar nog vaker is het juist enorm leuk en leerzaam! Er liggen écht kansen voor het oprapen.
Er zijn wat mij betreft drie belangrijke componenten die helpen je klaar te zijn voor de toekomst:
wendbaarheid
Dat is wel de kernboodschap, flexibel worden. Door ervoor te zorgen dat je kunt meebewegen met de ontwikkelingen in de wereld, de techniek en de markt wordt het een stuk makkelijker om bij te blijven, of zelfs te anticiperen. Dat betekent dus ook dat je kritisch moet kijken naar je processen, je zult ze vaker aan moeten passen om de techniek te volgen (en niet perse andersom). Het creëren van veranderkracht in mens en organisatie. En ik geloof dat het kan! Ook in die organisaties waar belangen (te) groot zijn en die beleid en processen gewoon opgelegd krijgen.
experimenteren
Leren is fouten maken. Accepteer dat. Alleen met experimenteren kom je er écht achter of iets wel/niet werkt voor je organisatie. En dat wordt steeds belangrijker, door die snelle ontwikkelingen ben je steeds meer op jezelf aangewezen om uit te vogelen of iets nuttig is voor jouw werk. Schiet bijvoorbeeld AI niet meteen af, de wereld om je heen gaat er wél mee aan de slag, probeer het eerst. Je kunt altijd nog beslissen dat het toch niet iets is voor jouw organisatie. Immers geldt ook nog steeds; kies de juiste tool voor het juiste doel.
vertrouwen
Ik vind nieuwe techniek ontdekken (te) leuk, dat maakt het wellicht makkelijker begrijpen. Mensen die er minder enthousiast om zijn, voelen zich vaak toch wat onzeker of gedwongen, en dus minder gemotiveerd om flexibel te zijn. Dan geldt toch weer dat leiderschap. Vertrouw op de mensen om je heen die het wel leuk vinden en willen begrijpen. Laat hen je helpen keuzes te maken.
Uiteindelijk zegt niemand dat je alles moet begrijpen en dat je mee moet doen met alle tech-trends in de wereld.
Dat is een keuze. Maar mag ik je dan wel helpen met het maken van slimme keuzes?
kleine zelfreflectie
Voor de kenners. Ik word thuis nog wel eens uitgedaagd voor een potje Fortnite. Nu kan ik mooie verhalen ophangen over hoe ik vroeger C&C, CoD, AoE, MoH en BF2 speelde…Maar ik leg het af. Tegen een jonge tiener. Ik houd het niet meer bij, en ik kies ervoor dat helemaal prima te vinden.
Wil je meer weten over hoe work21 jouw organisatie kan ondersteunen? Meer tips of verder praten? Neem contact op met mij, Mark van der Stelt!
Voor je dagelijkse dosis praktische tips volg je natuurlijk onze LinkedIn-pagina.