uitdaging
DPD, de internationale pakketbezorgservice met ongeveer 40.000 werknemers zat in een ambitieuze transformatie om scangegevens, planning en onderlinge samenwerking te optimaliseren. Dat alles op basis van een nieuw proces en bijbehorend systeem dat in ongeveer 25 Europese landen gaat worden ingezet. Het bleek een uitdagend en vooral leerzaam proces te zijn, waarin we je graag meenemen.
Een van de eerste dingen die ons opviel was de ongelooflijke diversiteit van de doelgroep. Niet alleen de stevige lokale verschillen tussen de Europese landen, van Portugal tot Estland. De beoogde nieuwe manier van werken beïnvloedt iedereen die betrokken is bij internationaal transport: directeuren van business units, locatiemanagers, planners, ploegleiders en - last but not least - magazijnmedewerkers die de vrachtwagens laden en lossen.
Dat lijstje is theoretisch gemakkelijk op papier te zetten, maar de praktische uitdaging bleek al vroeg in het project tijdens ons veldonderzoek. We gingen de werkvloer op om de praktische werkomstandigheden te ervaren. Tijdens de lunchpauze wilden we de doelgroep interviewen, maar dat bleek nog niet zo gemakkelijk: veel magazijnmedewerkers kwamen uit landen als Rusland of Ethiopië en spraken nauwelijks Engels. Meteen werd duidelijk wat voor uitdaging het was om iedereen in dit veranderproces te betrekken.
Meer informatie of bel 085 07 95 821