Verandermanagement
Mensgericht
Digitale mindset
Afbeelding van een flip-over met post-its

Een portfolio vol veranderingen: hoe bouw je een roadmap?

Hoeveel veranderingen spelen er op dit moment in jouw organisatie of bij jouw klant? Eén, twee, veel? Ik ben van mening dat, als je goed telt en ook buiten je HR, ICT of Facilitaire grenzen gaat kijken, je het zeker op twee handen gaat tellen. Een portfolio vol veranderingen! Is dat een probleem? Voor een individuele projectleider niet. Voor je bestuur of directie misschien ook niet. Maar je collega’s dan? Meestal zijn zij het onderwerp van de verandering. Andere tools, andere inhoud van het werk, andere routines, andere samenwerkverbanden… Wordt het dan niet te veel? Verandermoe? Geen echte impact meer kunnen maken, toch weer terug naar de oude routines?

Hieronder geef ik je een aantal criteria die je kunt gebruiken bij de beoordeling van je verandering: hoe scoort jouw verandering ten opzichte van alle andere? En dus: hoe ga je in een portfolio vol veranderingen een roadmap bouwen?

Toegevoegde waarde (en voor wie)

Je bent zelf altijd wel enthousiast over het nut en de noodzaak van je verandering, anders was je er niet aan begonnen (hoop ik toch). Maar als je iets objectiever naar je verandering gaat kijken vanuit het perspectief van je collega, welke waarde voeg je dan toe aan hun dagelijkse werk? Wordt het sneller, beter, leuker, gemakkelijker? En merkt “de klant van je klant” er ook wat van? Even afstand nemen en goed kijken naar de toegevoegde waarde helpt enorm.

Disruptieve impact

De waarde die het toevoegt is heel mooi, maar vaak heeft het ook een prijs. Noem dit maar de disruptieve impact. Om die waarde te behalen moet er ook echt iets veranderen. Oude patronen moeten plaats maken voor nieuwe patronen. Nieuwe werkwijzen leiden tot veel onzekerheid. De tijd die het kost om iets nieuws te leren laat de productiviteit eerst dalen. Een inschatting van de prijs van veranderen is niet leuk om te doen, maar geeft wel wat realiteit aan je veranderwens. En hoe hoger de prijs, hoe meer aandacht je veranderprogramma nodig heeft.

De tijdslijn

Hoelang duurt het voordat jouw verandering volledig opgenomen is in het dagdagelijkse gedrag van je collega’s? Een lang traject naar de waarde ziet er echt anders uit dan een korte kuur. Een paar korte veranderingen achter elkaar voelt ook weer anders aan dan een groot programma.

Prioriteit en Timing

Moet het? Ja, het moet. Maar ook nu? In deze maand, of dit kwartaal? Jij wil waarschijnlijk snel beginnen, maar moet het eigenlijk wel nu beginnen? Wat gebeurt er als het later gepland wordt? Soms heb je echte urgentie te pakken. Het moet, en het moet NU! Goed om te weten. Maar soms brandt er niets af als het wat later gaat gebeuren.

Samengevat: project portfolio management voor alle veranderingen

De oplossing ligt dus een stukje hoger in je organisatie, op strategisch niveau. Ook in verandermanagement kennen we de term project portfolio management. Welke verandering gaat eerst en welke daarna? Met hulp van de beoordeling op criteria (hierboven) kun je op strategisch niveau een roadmap van veranderingen maken.

Verander-DNA in je eigen genen

Project portfolio management van je veranderingen en de vertaling naar een roadmap is een van de onderdelen van een Change Management Office (of Enterprise Change Management of Strategisch Verandermanagement) wat zich op een strategisch niveau in je organisatie bevindt. Hierover organiseert work21 regelmatig een Masterclass en een Kennissessie (die we aankondigen op LinkedIn), volg ook zeker onze podcast 21 minuten met work21!

Liever direct even sparren? Neem dan contact op met mij, Bas Krikke.

delen: