hybride werken: van visie naar werkstijl

Na een heel jaar thuiszitten, kunnen de meeste mensen niet wachten om terug te gaan naar kantoor. Dat zou je denken misschien. Toch blijkt uit divers onderzoek dat een groot deel graag flexibel wil blijven werken. We hebben gemerkt dat het thuiswerken een groot aantal voordelen heeft: 

  • Meer werkgeluk door meer autonomie 
  • Minder reistijd, effectiever het werk kunnen organiseren 
  • Meer wendbaarheid 
  • Meer productiviteit 

Het is nu het moment om na te denken hoe het werken post-coronatijd eruitziet. Hoe draagt dat bij aan onze bedrijfsdoelen? Wat betekent dit voor onze klanten? Hoe werken we samen? Hoe ziet het kantoor eruit en waarvoor gaan we naar kantoor?  Hoe doorbreken we oude patronen? En welke competenties hebben we nog te ontwikkelen? 

Als organisatie ontwikkelen richting hybride werken gaat niet vanzelf. Wij kunnen je helpen. work21 heeft jarenlang ervaring met veranderprogramma’s rondom tijd- en plaats onafhankelijk werken, waarbij we organisatiemens en technologie met elkaar verbinden. De mens staat centraal, de focus ligt op gedragsverandering. Niet voor even, maar voor de lange termijn. Zodat de organisatie op een duurzame manier hybride blijft werken.  

van visie naar werkstijl 
work21 ondersteunt organisaties wendbaar te worden in een digitale tijd. In een aantal stappen begeleiden we organisaties naar een heldere, gedragen visie op hybride werken en een concreet en aansluitend actieplan.  

Het resultaat is: 

  • Een duidelijke visie op hybride werken/ post-corona 
  • Een helder beeld waar de organisatie nu staat op het vlak van hybride werken op het gebied van vaardigheden, mindset en mogelijkheden (enablers) 
  • Een plan van aanpak om het hybride werken te implementeren 
Meer informatie of bel 0850795821

Stap 1: visie

In een (online) workshop ontwikkelt het managementteam hun visie op hoe hybride werken er concreet uitziet voor de organisatie. Met inspirerende (online) werkvormen gaan we met elkaar in gesprek.
We kijken eerst naar wat er goed gaat. Welke kansen zien wij op het gebied van werken op afstand? Wat zijn voorbeelden vanuit de organisatie waar we trots op zijn?
Vervolgens verbeelden we de gewenste toekomst. Waar willen we over een jaar staan als hybride organisatie? Hoe ziet de organisatie eruit? Wat betekent dit voor de medewerkers? Hoe werken we samen?

Het resultaat is een helder, ambitieus en inspirerend gedeeld beeld van de toekomst dat richtinggevend is voor de te nemen volgende stappen. Deze heldere visie brengt focus aan en biedt een ankerpunt om gedurfde strategische keuzes te maken.

Meer informatie of bel 0850795821
Stap 1: visie

Stap 2: onderzoek en analyse

Welke kansen en uitdagingen zien medewerkers voor de toekomst? Wat leeft er binnen de organisatie op het gebied van hybride werken? Door middel van een hybride werken scan maken we inzichtelijk waar de organisatie nu staat. Dit geeft handvatten voor de vervolgstappen om leidinggevenden en teams mee te nemen in het hybride werken. Thema’s die getoetst worden zijn o.a. leiderschapsvaardigheden, resultaatgericht werken, digitale vaardigheden en mindset. Deze hybride werken scan is naar behoefte specifiek te maken voor de organisatie. Door middel van interviews met verschillende medewerkers kunnen we de generieke scan vertalen naar het jargon en de kernactiviteiten van de organisatie. De analyse van deze resultaten nemen we mee in het verder concretiseren van de implementatie.

Meer informatie of bel 0850795821
Stap 2: onderzoek en analyse

Stap 3: advies en stappenplan

Met de visie en de onderzoeksresultaten gaan we beginnen met het ontwerpen van een plan. Welke kernthema’s kunnen we benoemen die deze visie ondersteunen en die nodig zijn om de organisatie te veranderen richting een hybride werkomgeving en werkstijl? Denk bijvoorbeeld aan de thema’s leiderschapsvaardigheden, inspirerende kantooromgeving, digitale vaardigheden, resultaatgericht werken.
Per kernthema gaan we de eerste stappen formuleren die nodig zijn om de visie te bereiken. Daarnaast gaan we bepalen wie per thema eigenaar is om met deze stappen aan de slag te gaan. Het resultaat is een eerste versie van het plan van aanpak vanuit de kernthema’s met eigenaarschap en tijdslijnen.

Meer informatie of bel 0850795821
Stap 3: advies en stappenplan

Stap 4: implementatie

In de laatste stap gaan we per kernthema concrete plannen maken en duidelijke doelstellingen formuleren. Op basis van de thema’s worden de juiste stakeholders en experts betrokken om de plannen verder uit te werken en te implementeren in de organisatie.

work21 begeleidt dit proces en ondersteunt op thema’s zoals adoptie van technologie , leiderschapsvaardigheden en teamontwikkeling.

Meer informatie of bel 0850795821
Stap 4: implementatie

Hoe verder?

Wil jij ook graag voorbereid zijn op post-corona en een visie én aanpak ontwikkelen voor jouw organisatie?

We doen dit graag samen met jou. En omdat niet iedere organisatie hetzelfde is, en wij echt impact willen maken met wat we doen, gaan we graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie of bel 0850795821

Resultaat

  • Je hebt als organisatie een duidelijke visie op hybride werken ontwikkeld, waarbij je medewerkers betrokken zijn.
  • Vanuit de kernthema’s ga je de eerste stappen zetten om op een succesvolle en resultaatgerichte manier in een hybride vorm met elkaar samen te werken.

Meer informatie

Ben je na het lezen van onze website nieuwsgierig geworden naar work21? Laten we dan kennismaken, want wij geloven dat een goede samenwerking begint met een klik.