De laatste weken zijn er een aantal bedrijven in het nieuws die het thuiswerken in de ban doen. Yahoo is een bekend voorbeeld, maar nu ook IBM en Honeywell aangeven dat ze klaar zijn met thuiswerken krijgen we natuurlijk allerlei vragen in onze workshops. Ook in het AD stond hier een artikel over deze week.
Het verbaast mij helemaal niet dat deze organisaties deze stappen zetten. Als medewerkers nauwelijks meer op kantoor komen, maar vooral vanuit huis werken, is het zeker een stuk lastiger kennis te delen, in verbinding te blijven met elkaar en met de organisatie. Overigens hangt dat natuurlijk wel sterk samen met het type werk wat mensen doen. IBM heeft het vooral over de marketing mensen, en bij Yahoo gaat het volgens mij om mensen die al heel lang (jaren!) nauwelijks naar kantoor kwamen.
Ook wij krijgen vaak de vraag hoe dat nu zit met thuiswerken. Maar ik zeg dan altijd eerlijk dat ik dat eigenlijk helemaal niet het onderwerp vind waar het over zou moeten gaan. De centrale vraag zou volgens mij veel meer moeten zijn: hoe kunnen we ons werk optimaal doen en hoe kunnen we onze klant optimaal bedienen. Waar je dat doet, zou dan op basis van je werk moeten zijn. We noemen dit activiteitgericht je werk organiseren. Achmea geeft in hetzelfde artikel aan dat thuiswerken geen doel op zich is, maar dat mensen werken waar het werk is.
Ik kan me daar helemaal in vinden. Als consultants geldt voor ons dat ons werk zoveel mogelijk bij de klant is, daar gebeurt het en belangrijk dat je ziet, ervaart, luistert en adviseert over hoe het anders zou kunnen. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen het geval. In het verleden heb ik ook weleens van baliemedewerkers van een bank de reactie gekregen dat ze niet mee konden doen met het nieuwe werken, omdat ze niet thuis konden werken. Jammer!
Wat dan wel?
Het gaat veel meer over autonomie en eigenaarschap om dingen zelf en met elkaar te organiseren. Stel je met elkaar de vraag: Wat is de bedoeling van ons werk en hoe kunnen we ons werk optimaal inrichten om dat voor elkaar te krijgen? Wat hebben we daarvoor nodig, wie hebben we nodig en hoe gaan we dat met elkaar slim organiseren. Die dialoog aangaan vraagt om vertrouwen, gevoel van ruimte en veiligheid om samen te verkennen wat er nodig is om hierin stappen te ontwikkelen en met elkaar de verantwoordelijkheid te pakken om hier steeds beter in te worden. En zo te groeien als medewerker, leidinggevende, team en organisatie.