Voor corona was balans houden tussen werk en privé voor sommige mensen al een uitdaging. Sinds maart hoor ik in de sessies ‘werk en privé in balans’ dat veel mensen het lastig vinden om een goede modus te vinden tijdens een thuiswerkdag. Begrijpelijk, want je werk speelt zich nu echt veel meer thuis af.
Dingen die ik terug hoor tijdens mijn sessies zijn bijvoorbeeld:
- ik ben snel afgeleid;
- mijn aandacht wordt continu richting mijn gezin en het huishouden getrokken;
- ik heb het gevoel alleen maar aan het werk te zijn, maar ook het gevoel extra te “moeten” presteren.
Stuk voor stuk dingen die ervoor zorgen dat je niet lekker aan het werk bent, omdat je het gevoel hebt dat je je werk, je privé-situatie en/of jezelf tekort doet. Het sleutelwoord zit hem in het hebben van een goede balans. Maar hoe doe je dat?
indeling van de dag
De basis begint naar mijn idee bij het hebben van een goede indeling van je werkdag: ook nu je thuis werkt is een vast ritme aan te bevelen. Sta dagelijks op dezelfde tijd op en kleed je aan zoals je dat ook naar kantoor of een klant zou doen. Dit kan je goed helpen om in een werk-modus te komen en het straalt ook achter de camera professionaliteit uit. Probeer het maar eens, je zit echt anders in je stoel!
Gebruik de reistijd die je nu niet hebt voor iets waar je energie van krijgt. Ik hoor vaak dat mensen direct uit bed achter de computer kruipen of ontbijten achter de computer. Het is goed om je dag te beginnen met een activiteit. Je kunt denken aan een stukje wandelen, fietsen, sporten, meditatie of iets anders dat bij je past.
verbinding
Als je eenmaal achter de computer zit, kan je je werkdag beginnen met een dagstart met één of meerdere collega’s. Op die manier sta je in verbinding met elkaar en behoud je het teamgevoel. Bespreek tijdens de dagstart hoe je er mentaal bij zit, waar je in je werk tegenaan loopt en hoe je planning is: heb je tijd over of heb je juist hulp nodig van een collega? Bespreek ook eens je geleerde lessen van deze week. Heb daarnaast ook eens een online koffiekletspraatje met een collega voor onderling sociaal contact
Maak eventueel gebruik van een virtueel kantoor en werk op die manier samen aan een project. Je doet dit door een online vergadering in te plannen, camera’s aan en geluid op mute. Wil je iets vragen dan zet je de microfoon aan.
planning
Maak een realistische planning voor vandaag, of nog beter, maak die aan het einde van elke dag voor de volgende werkdag. Ik zeg expres realistisch, want een takenlijst waarvan je bij voorbaat al weet dat je hem niet af krijgt, werkt demotiverend. Een handig hulpmiddel bij het prioriteren is de Eisenhower Matrix. Hier lees je hoe deze matrix werkt.
afwisseling
Zorg dat je tijdens je thuiswerkdag je taken afwisselt, dus: geen vier online vergaderingen achter elkaar. Kijk of je vergaderingen, geconcentreerd werken aan een project en het beantwoorden van mail of telefoontjes af kunt wisselen. Maak ook tijd vrij tussen de vergaderingen. Laat een vergadering bijvoorbeeld 25 of 55 minuten duren in plaats van 30 of 60 minuten. Je hebt dan de gelegenheid om even te bewegen en wat te drinken te pakken. Heb je een vergadering waarbij je niet actief hoeft deel te nemen? Kijk dan of je de vergadering kan combineren met een wandeling. Beweeg regelmatig & plan pauzes in. Gebruik eventueel de Pomodoro-techniek om je te helpen herinneren aan een pauzemoment. Mijn collega Jessy schreef hier laatst een tip over op LinkedIn.
Werk zoveel mogelijk ergonomisch: heb je een in hoogte verstelbaar bureau? Een groot scherm? Kun je een bureaustoel van kantoor lenen?
afspraken maken
Voorkom afleiding door afspraken te maken. Creëer een eigen werkplek indien je die mogelijkheid hebt. De bovengenoemde Pomodoro-techniek kan helpen, maar maak ook thuis en op het werk afspraken over je bereikbaarheid en beschikbaarheid. Spreek met je collega’s en je huisgenoten af wanneer het werktijd is en wanneer je vrij hebt. Lunch bijvoorbeeld samen met je gezin, of spreek af voor een lunchwandeling met een collega die in de buurt woont.
afsluiten van de werkdag
Het goed afsluiten van je werkdag kan je helpen om je werk ook echt lost te laten en de volgende dag weer met frisse moed te beginnen. Enkele tips hiervoor zijn:
- werk je takenlijst bij.
- doe een overdracht/update aan een collega indien nodig.
- zet je telefoon en laptop uit en leg ze uit het zicht.
- werk je aan de keukentafel, ruim dan je spullen op in een kast zodat je werk ook echt “weg” is. Als je een aparte werkkamer hebt kun je letterlijk de deur achter je dichttrekken aan het einde van de werkdag.
- doe iets om je hoofd leeg te maken. Ga bijvoorbeeld even naar buiten, ga uitgebreid koken of luister naar muziek.
Hopelijk helpen bovenstaande tips je een beetje op weg. Merk je dat jij of jouw team meer tips en diepgang kan gebruiken op dit vlak? Neem dan contact op met Robin Hartlieb. Hij helpt jullie graag op weg.