een oppepper voor je (online)sessie: de energizer!

actueel
18 mei 2021
Robin Hartlieb
4 minuten

Herken je dat? Je zit in een sessie, maar je merkt dat niet iedereen aangehaakt is. Wellicht is iemand ondertussen even een mail aan het checken of ander werk aan het doen. Doordat we nu eenmaal in online sessies sneller afgeleid raken, is het des te belangrijk om aandacht te besteden aan interactie gedurende de gehele sessie. Nu zijn er veel manieren om een sessie interactief te maken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van opdrachten of het in gesprek gaan met elkaar over een aantal stellingen. Naast deze inhoudelijke zaken is het van belang aandacht te besteden aan de energie van de groep. In dit artikel neem ik je mee in hoe je een groep kunt opladen door het inzetten van energizers, ook wel energie-gevers genoemd.

wat is een energizer?

Energizers zijn leuke, korte oefeningen die je als afwisseling in het programma van je bijeenkomst inzet om deelnemers te activeren, op te warmen of gewoon voor de fun! Het doel van een energizer is om even iets anders te doen en los te komen van het onderwerp van de sessie. Energizers zorgen voor een positieve sfeer en verbinding en versterken het leereffect, doordat we het geleerde beter onthouden wanneer we hier een positieve emotie aan kunnen koppelen. Daarbij kan het inzetten van tools als Teams, Mentimeter, Miro etc. ervoor zorgen dat deelnemers bekend raken met verschillende online tools die ze zelf in vervolgsessies gemakkelijker en beter kunnen inzetten. Denk hierbij aan de mogelijkheden om te stemmen met het handje (in Teams) of het sturen van een poll via Mentimeter.

Let op: een energizer is iets anders dan een ijsbreker. Een ijsbreker is een onderdeel in een sessie om deelnemers op een laagdrempelige manier beter te leren kennen. Een goede ijsbreker zorgt voor meer comfort in de omgang met elkaar. In dit artikel ligt de focus op energizers en dus op het activeren van deelnemers in een sessie. In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op ijsbrekers.

aandachtspunten

Wanneer je een online energizer wilt inzetten tijdens je bijeenkomst is het goed om op de volgende punten te letten:

  • Wanneer ga je de energizer inzetten? Let er bij een vol programma op dat je de deelnemers niet uit de flow haalt. Is een energizer wel nodig? Heb je een druk programma? Zet dan een energizer in om na een pauze de energie te activeren.  
  • De grootte van de groep en de tijd. Ben je met een grote groep? Bepaal dan of je gaat werken met verschillende break-out rooms om chaos te voorkomen. Is je bijeenkomst maar van korte duur? Bekijk dan of het gebruik van een energizer wel toegevoegde waarde heeft. Wellicht kun je starten met een energizer om lekker op gang te komen.
  • Zittend of staand? We zitten vaak al de hele dag achter onze computer. Ga lekker staan en zorg voor voldoende beweging. Juist even bewegen en een andere houding aannemen is goed voor ons energielevel en de creativiteit!
  • Camera en geluid aan/uit? Maak goede afspraken rondom de techniek en laat iedereen zijn camera aanzetten. Hoe meer zichtbare vreugde, hoe meer plezier! Het aanzetten van de camera zorgt ook meteen voor meer verbinding.
  • Je energieke zelf! Pak het heft in handen als organisator en neem de groep mee. Wanneer jij energie uitstraalt dan volgt de rest snel.   

aan de slag

Je kunt energizers op veel verschillende manieren inzetten. Hieronder zet ik wat mogelijkheden op een rij.

  • Pauzeer even en zet iedereen aan de yoga. Yoga is niet alleen goed om je spieren los te maken, het zorgt ook voor meer concentratie. Deskyoga is een vorm van yoga die je achter het bureau kunt doen. Het is een korte, simpele rekoefening om van stijfheid af te komen. Doe zelf een paar oefeningen voor of zoek een filmpje op YouTube.   
 class=
  • Laat iedereen tussendoor een frisse neus halen door ze wandelend op pad te sturen met een bingokaart van 3×3. Zet in elk vak op de kaart een bepaald voorwerp, dierengeluid of gebeurtenis. Laat iedereen via een smartphone en oortjes verbonden blijven aan de onlinebijeenkomst. Wanneer de deelnemers een item van de kaart tegenkomen mogen ze het wegstrepen. Wie het eerst een rij van drie vol heeft, heeft gewonnen!
 class=
  • Breng de stemming erin en zet een (zomer) hitje op! Wil je meer? Laat de deelnemers raden welke nummers (titel en artiest) je draait. Houd rekening met je doelgroep en gebruik nummers waarvan je verwacht dat de meeste deelnemers die kennen. Muziek draaien is niet alleen leuk, maar stimuleert ook nog eens de creativiteit! Je kunt dit natuurlijk ook doen tijdens de pauze. Zet een aftelklok in beeld om aan te geven hoe lang de pauze nog duurt en draai ondertussen leuke muziek af.
    Tip: weet je de leeftijdsverdeling, dan kun je via Spotify op zoek gaan naar een afspeellijst in ‘Decades’. Of vraag aan het begin van de sessie iedereen om een liedje te noemen dat hij/zij leuk vindt en voeg deze toe aan de playlist. Niet alleen leuk om de muzieksmaak van je collega’s te horen, maar zo weet je ook meteen dat de muziekstijl aansluit bij je doelgroep.
  • Een afsluiter die ik vaak zie, is de online quiz. Goed om na te gaan of iedereen de stof beheerst, of om inzicht te krijgen in hoe iedereen ervoor staat. Wanneer mensen zelf aan de slag gaan, onthouden ze het geleerde beter. Om even los te komen van het onderwerp van de sessie kun je de online quiz ook inzetten als energizer. Denk daarom eens aan de volgende spelvariant. Verdeel de groep in teams. Stuur naar één deelnemer van elke groep vijf woorden die betrekking hebben op bijv. belangrijke gebeurtenissen van het afgelopen jaar, de organisatie of het seizoen. Laat de deelnemer de woorden in 30 seconden omschrijven aan zijn groep, uitbeelden aan zijn groep of tekenen op een online whiteboard.

een energieboost nodig na het lezen van deze blog?

Trek je schoenen aan en ga lekker 10 minuten buiten wandelen. Geniet van de lentezon, de bloeiende bloemen en wens iedere voorbijganger een goede morgen/middag/avond. Je zult merken dat niet alleen jij, maar ook anderen hier blijer van worden!

In een volgende blog duik ik in de ijsbrekers. Wil nu alvast meer weten? Neem dan contact op met Robin Hartlieb.

Nieuwsgierig wat we eerder schreven over online overleg? Bekijk deze blog eens over meer interactie tijdens een overleg of deze blog over online brainstormen.